„Rohatá“ ruka


16. ledna r. 2015 papež Fran­ti­šek spolu s ta­měj­ším fi­li­pín­ským kar­di­ná­lem-ar­ci­bis­ku­pem Ma­ni­ly Lu­i­sem An­to­ni­em Taglem vy­stou­pil v Mall-of-Asia-Arena v Ma­ni­le před cca 20 ti­sí­ci shro­máž­dě­ný­mi oso­ba­mi a pozdra­vil je po­hy­bem ruky, který vy­vo­lal pozdvi­že­ní.

Jed­na­lo se o shro­máž­dě­ní rodin. Pár dní poz­dě­ji při zpá­teč­ním letu do Říma ura­zil Fran­ti­šek ví­ce­dět­né ka­to­lic­ké ro­di­ny ozna­če­ním „krá­lí­ci“.

Chtěl snad papež už při svém vy­stou­pe­ní v Ma­ni­le ro­di­ny kri­ti­zo­vat? Uká­zal jim snad právě z toho dů­vo­du Mano cor­nu­ta, tzn. ruku se zdvi­že­ným uka­zo­váč­kem a ma­líč­kem jako dva rohy, sym­bol sa­ta­nis­tů? Nebo chtěl snad jenom dát na­je­vo své sym­pa­tie pro metal-rocko­vou scénu? Nebo chtěl ura­zit pří­tom­né muže a říci jim, že je­jich man­žel­ky je pod­vá­dě­jí? (pozn. překl.: V Itá­lii ruka se dvěma zdvi­že­ný­mi prsty na­ta­že­ná vůči muži zna­me­ná uráž­ku: „tuto cor­nu­to“, tj. „ty jsi pa­ro­háč“!) Chtěl tímto ges­tem, zná­mým od Špa­něl­ska až po Čes­kou re­pub­li­ku, ozna­čit man­žel­skou ne­vě­ru? Nebo šlo o po­vě­reč­né gesto, které ho mělo chrá­nit před ne­štěs­tím? Tak totiž chá­pou toto „zna­me­ní rohů“ v Ar­gen­ti­ně ital­ští při­stě­ho­val­ci, k nimž pa­t­ři­la i ro­di­na Ber­go­g­li­o­va.

Kar­di­nal Tagle (vlevo) s pa­pe­žem Fran­tiš­kem 13. ledna 2015 v Ma­ni­le

Me­zi­ná­rod­ní tis­ko­vé agen­tu­ry a cír­kev­ní média se ihned po­sta­ra­ly o uklid­ně­ní. Tak např. As­so­ci­a­ted Press (AP), jedna ze tří vel­kých agen­tur, které mají ce­lo­svě­to­vý vliv, uved­la v po­pi­su ob­ráz­ku Fran­tiš­ka s do­tyč­ným zna­me­ním ruky toto:

„Papež Fran­ti­šek a ma­nil­ský ar­ci­bis­kup Luis An­to­nio Tagle zdra­ví zá­stu­py ob­lí­be­ným zna­me­ním ruky ‚I Love You‘ [‚mi­lu­ji tě‘] během se­tká­ní s ro­di­na­mi v Mall-of-Asia-Arena v Ma­ni­le na Fi­li­pí­nách v pátek 13. ledna r. 2015. Než Fran­ti­šek vstou­pil do arény se 20 ti­sí­ci místy k se­ze­ní, pozdra­vil a po­žeh­nal také ty lidi, kteří byli ještě na cestě k to­mu­to se­tká­ní.“

Toto zna­me­ní rukou, tak píše agen­tu­ra, nemá nic do či­ně­ní se „zlým po­hle­dem“ nebo s hu­deb­ní sku­pi­nou Black Sa­bbath. Je sou­čás­tí ame­ric­ké prs­to­vé abe­ce­dy pro nesly­ší­cí a nemá žád­nou sou­vis­lost se sa­ta­nis­mem a hard-rocko­vou scé­nou. Je to znak pro I Love You, krát­ce na­zý­va­né „zna­me­ní ILY“, které se vy­vo­zu­je z těch­to tří pís­men v prs­to­vé abe­ce­dě (palec, uka­zo­vá­ček, ma­lí­ček).

Proč ale papež po­u­ží­vá toto zna­me­ní, jež může vy­vo­lat dů­vod­né po­de­zře­ní a zá­važ­né ne­do­ro­zu­mě­ní a po­tře­bu­je vy­svět­le­ní? 27. červ­na r. 2018 opa­ko­val Fran­ti­šek toto gesto při ge­ne­rál­ní au­di­en­ci ve va­ti­kán­ské aule Pavla VI. Opět se mu­se­la cír­kev­ní média po­sta­rat, aby ono gesto la­hod­ně po­da­la. Přes­to deník ital­ských bis­ku­pů Av­ve­ni­re ten­týž den na­psal ve svém on­li­ne vy­dá­ní:

„Ku­ri­o­zi­ta: Fran­ti­šek po­u­ží­vá rocko­vý pozdrav.“

Dále pak sdě­lil:

„Před ge­ne­rál­ní au­di­en­cí papež udě­lal rukou gesto se třemi prsty, což zna­me­ná: Já tě mi­lu­ji. Od zdvi­že­né­ho palce až k mod­lit­bě s pěti prsty je to ten­týž papež, který také mluví ruka­ma.“

„Rocko­vý pozdrav“, nej­zná­měj­ší sym­bol me­ta­lo­vé scény, však není obec­ně chá­pán jako „Já tě mi­lu­ji“, nýbrž uka­zu­je čer­to­vy rohy. Tím do­chá­zí ke znač­né­mu zma­te­ní.

Po­čá­tek to­ho­to zna­me­ní rukou je roz­pliz­lý a těžko vy­svět­li­tel­ný. Je to jinak, než se obec­ně tvrdí. V roz­lič­ných prs­to­vých abe­ce­dách, které se roz­vi­nu­ly pro nesly­ší­cí v prů­bě­hu mi­nu­lé­ho sto­le­tí v růz­ných ze­mích, se toto ne­vy­sky­tu­je. Při­dal je tam do fran­couz­ské prs­to­vé abe­ce­dy až Al­bert Ta­ba­ot, který po­u­žil Mano cor­nu­ta pro pís­me­no H, v nej­no­věj­ší době. To má mj. sou­vis­lost s tím, že II. me­zi­ná­rod­ní kon­gres uči­te­lů nesly­ší­cích v Mi­lá­ně r. 1880 za­ká­zal ve výuce po­u­ží­vat prs­to­vou abe­ce­du a řeč těla. To se změ­ni­lo až r. 1990.

Jo­chen Mai ve své tzv. „Bibli ka­ri­é­ry“ umís­ťu­je zna­me­ní ILY ještě r. 2024 zcela na okra­ji a sice v kon­tex­tu zna­me­ní rohů. Co se tím ale do­ka­zu­je?

Dio, zpě­vák Metal-Band Black Sa­bbath, uka­zu­je r. 1980 pu­b­li­ku zna­me­ní rohů

Prů­kaz­ně bylo zna­me­ní ILY po­pr­vé po­u­ži­to v te­le­vi­zi USA mo­de­rá­to­rem Ri­char­dem Da­w­so­nem r.1976. Zpět­né da­ta­ce pro­ve­de­né až k r. 1905 nikde ne­za­zna­me­ná­va­jí toto zna­me­ní ILY, které bylo ještě před 70 lety mezi nesly­ší­cí­mi zcela ne­zná­mé.

Na­pro­ti tomu „zna­me­ní rohů“ jako ne­ga­tiv­ní gesto, jak bylo po­u­ží­vá­no u taj­ných spo­leč­nos­tí, v sa­ta­nis­mu a v Itá­lii též k uráž­ce a v po­vě­reč­ném chá­pá­ní jako klet­ba („ma­locchio“, „zlý po­hled“), nebo ve Špa­něl­sku ve smys­lu ne­věr­nos­ti, je vý­raz­ně star­ší­ho data.

Na me­ta­lo­vou scénu vstou­pi­lo toto zna­me­ní pa­ra­lel­ně s ná­stu­pem gesta „I Love You“. Dlou­hou dobu ne­by­la tato gesta od­li­šo­vá­na. Za pů­vod­ce gesta ILY jsou po­va­žo­vá­ni dva hard-rocko­ví zpě­vá­ci: Ame­ri­čan iz­ra­el­ské­ho pů­vo­du Gene Si­m­mons (pů­vod­ně Chaim Witz) z ame­ric­ké rocko­vé sku­pi­ny Kiss a Ame­ri­čan ital­ské­ho pů­vo­du Ron­nie James Dio (pů­vod­ně Ro­nald James Pa­da­vo­na), ve své době zpě­vák an­g­lic­ké haevy-me­ta­lo­vé sku­pi­ny Black Sa­bbath.

Si­m­mons si ná­ro­ko­val pr­ven­ství při za­vá­dě­ní zna­me­ní ILY na me­ta­lo­vou scénu a chtěl si to do­kon­ce ne­chat pa­ten­to­vat. Tento znak se též uká­zal r. 1977 na jím zve­řej­ně­ném Kiss albu.

Pa­da­vo­na, který si dal umě­lec­ké jméno Dio, což v ital­šti­ně zna­me­ná Bůh, si ná­ro­ku­je pr­ven­ství při za­vá­dě­ní zna­me­ní ILY na me­ta­lo­vou scénu jako zpě­vák Black Sa­bbath (1979–1983). Při Band-Tour 1980 pod ti­tu­lem „Hea­ven and Hell“ („Nebe a peklo“), uká­zal zá­ro­veň zna­me­ní rohů jakož i zna­me­ní ILY, což roz­li­šil jako zna­me­ní se dvěma nebo třemi prsty. Zna­me­ní ILY v dnes re­in­ter­pe­to­va­ném po­zi­tiv­ním smys­lu bylo ten­krát ještě sotva známé.

ILY zna­me­ní pro „I Love You“ („mi­lu­ji tě“)

Roz­díl obou gest spo­čí­vá podle vý­kla­du ob­háj­ců pa­pe­že Fran­tiš­ka v po­u­ži­tí palce. Zna­me­ní rohů uka­zu­je pouze dva zved­nu­té prsty: uka­zo­vá­ček a ma­lí­ček. Zna­me­ní I‑Love-You však uka­zu­je ještě zved­nu­tý palec. Nicmé­ně v praxi se uka­zu­je, že obě formy byly a jsou po­u­ží­vá­ny sy­no­nym­ně a to od kruhů, které na zna­me­ní „já tě mi­lu­ji“ buď v žád­ném pří­pa­dě ne­mys­lí, nebo ne­mys­lí pouze na ně.

Struč­ně: Až do 70. let 20. stol. bylo každé zna­me­ní po­dob­né zna­me­ní rohů v prs­to­vé řeči pro nesly­ší­cí úmy­sl­ně za­ka­zo­vá­no, aby se za­brá­ni­lo dvoj­znač­nos­tem. Tato obava ale – kul­tur­něhis­to­ric­ky nejde o žád­nou ná­ho­du – potom úplně padla. Nesly­ší­cí a je­jich ko­mu­ni­kač­ní tech­ni­ky ne­hrá­li při­tom žád­nou roli.

Rok 1968 je tady, ale­spoň ne­pří­mo, bodem zvra­tu. V kres­le­ném filmu Be­at­les Yellow Sub­ma­ri­ne, psy­che­de­lic­ké po­hád­ce, která se kaž­do­roč­ně pro­mí­ta­la v ki­nech a na jejíž kon­cep­ci a vzni­ku sa­mot­ní Be­at­les ne­mě­li žádný podíl, je John Len­non ví­ce­krát uká­zán, jak dává zna­me­ní rukou jako zna­me­ní ILY, což se dnes zdů­razňuje jako od­liš­nost od zna­me­ní rohů (zna­me­ní Cornu). Není ale známo, že by obě gesta měla roz­díl­ný původ. Smysl to­ho­to gesta ve vý­zna­mu ILY není totiž z to­ho­to kres­le­né­ho filmu zřej­mý. až ná­sled­ně se za­ča­lo ne­pod­lo­že­ně tvr­dit, že prý Be­at­les tímto ges­tem pře­vza­tým z ame­ric­ké prs­to­vé abe­ce­dy se chtě­li vy­slo­vit pro „lásku“ a roz­ší­řit tak scénu hip­pies.

Ve sku­teč­nos­ti okult­ně-psy­che­de­lic­ká sku­pi­na Coven, dlou­ho před Si­m­mon­sem a Diem, která pu­b­li­ko­va­la r. 1969 dlou­ho­hra­jí­cí gra­mo­fo­no­vou desku „Wit­chcraft De­stroys Minds and Reaps Souls“ („Ča­ro­děj­nic­tví ničí rozum a sklí­zí duše“), je zob­ra­ze­na se zna­me­ním Corna. Album ob­sa­hu­je sní­mek, jak sku­pi­na se účast­ní černé mše a na sa­mot­né desce je za­zna­me­ná­na tři­nác­ti­mi­nu­to­vá hu­deb­ní pre­zen­ta­ce Black Mass (černá mše).

Sa­ta­nis­ta Anton Szan­dor LaVey (vlevo)

V tom­též roce 1969 pu­b­li­ko­val ame­ric­ký sa­ta­nis­ta a so­ci­ál­ní darwi­nis­ta Anton Szan­dor LaVey (pů­vod­ně Ho­ward Stan­ton Levey) knihu „The Sa­ta­nic Bible“ („Sa­ta­nis­tic­ká bible“). LaVey za­lo­žil r. 1966 v San Fran­cis­ku Church of Satan (cír­kev sa­ta­no­va) a r. 1968 na­hrál LP desku s písní „The Sa­ta­nic Mass“ (sa­tan­ská mše). V Sa­tan­ské bibli píše na téma zna­me­ní rohů:

„Ro­ha­tá ruka je po­zná­va­cím zna­me­ním a zna­me­ním věr­nos­ti sa­ta­no­va slu­žeb­ní­ka.“

A také:

„Při­šel čas. Zna­me­ní rohů se už ne­u­ka­zu­je pouze ně­kte­rým, nýbrž mnoha, a ča­ro­děj stojí před tím, kdo to je scho­pen po­znat.“

Už tedy po­chod těch­to gest roz­lič­ný­mi pro­stře­dí­mi od hip­pies přes me­ta­lo­vou scénu při vzá­jem­ně si od­po­ru­jí­cích vý­zna­mech (tady „láska“, tam „satan“), po­sky­tu­je do­sta­teč­ný důvod k po­chyb­nos­tem ohled­ně je­jich po­u­ží­vá­ní.

Údaje o pů­vo­du to­ho­to zna­me­ní si ne­mu­sí od­po­ro­vat. Jeho po­u­ží­vá­ní ja­kož­to sa­tan­ské­ho sym­bo­lu je pod­stat­ně star­ší, potom te­pr­ve ná­sle­do­val pokus pře­dě­lat ne­ga­tiv­ní sym­bol na po­zi­tiv­ní. Dvoj­znač­nost je ne­pře­hléd­nu­tel­ná, jak do­klá­dá spor o pů­vo­du a sy­no­nym­ní po­u­ží­vá­ní.

Otáz­ka, jest­li je nutné po­u­ží­vat ta­ko­vá dvoj­znač­ná gesta, zů­stá­vá tímto pro­za­tím ne­zod­po­vě­ze­na právě tak, jako otáz­ka, proč je po­u­ží­vá právě papež Fran­ti­šek. Není známo, kdo mu to po­ra­dil. Byl to kar­di­nál Tagle, který toto gesto rov­něž po­u­žil, nebo je­zu­i­ta a ho­mo­ak­ti­vis­ta James Mar­tin, jenž s tímto zna­me­ním vy­ru­ko­val do­kon­ce r. 2013 v ame­ric­ké te­le­vi­zi, aby údaj­ně dal na­je­vo své sym­pa­tie pro me­ta­lo­vou scénu?

Je­zu­i­ta, ho­mo­ak­ti­vis­ta a pa­pe­žův dů­věr­ník James Mar­tin v te­le­viz­ním vy­sí­lá­ní r. 2013

Sou­hrn­ně lze říci, že po r. 1968 až dosud v ci­vi­li­zo­va­ném světě jed­no­znač­ně ne­ga­tiv­ně de­fi­no­va­ná zna­me­ní bý­va­jí re­in­te­pre­to­vá­na v opač­ném vý­zna­mu, při­čemž původ této re­in­te­pre­ta­ce je za­ha­len tem­no­tou. Od zhru­ba 90. let se masmé­dia snaží o ma­xi­mál­ní roz­ší­ře­ní těch­to no­vých de­fi­nic.

Fak­tem je, že toto spor­né zna­me­ní rukou právě kvůli pa­pe­ži Fran­tiš­ko­vi na­chá­zí další pří­vr­žen­ce. Radio Va­ti­kán zve­řejňuje od 8. ledna le­toš­ní­ho roku na X (Twit­ter) a Fa­ce­boo­ku fo­to­gra­fie ze stu­dia, aby zís­ka­lo nové pra­cov­ní­ky. Od pon­dě­lí až do pátku na sním­cích z vy­sí­la­cí­ho stu­dia lze uvi­dět mo­de­rá­to­ry, hla­sa­te­le a tech­ni­ky při práci. Jedna hla­sa­tel­ka uka­zu­je na těch­to sním­cích ruku se spor­ným ges­tem, ne­po­chyb­ně se zna­me­ním ILY, jak by zněla od­po­věď na pří­pad­nou otáz­ku.

Tedy…

Pře­de­vším se nesmí při po­pi­su těch­to gest pře­há­nět a ihned pod­sou­vat dru­hé­mu špat­ný úmysl, když ne­má­me pro to žádné dů­ka­zy. Mnoho, velmi mnoho z toho se děje bez­myš­len­ko­vi­tě, kdy snaha na­po­do­bit tady hraje dů­le­ži­tou roli. Gesta a sym­bo­ly mají ale svůj vý­znam, ne­mů­že se tedy s nimi za­chá­zet lhos­tej­ně. Zá­sad­ně je nutno od­mít­nout kaž­dou dvoj­znač­nost.

Změna vý­zna­mu, pro­ve­de­ná v mi­nu­lých le­tech za po­mo­ci pa­pe­že Fran­tiš­ka, způ­so­bi­la roz­ší­ře­ní zna­me­ní Mano cor­nu­ta (ro­ha­té ruky), i když se tvrdí, že tím není míněn satan. Ne­u­ka­zu­je se tím ale též straš­li­vá změna re­a­li­ty, jak ji po­zo­ru­je­me mno­ho­krát a na mnoha ro­vi­nách, kdy věci jsou sta­vě­ny na hlavu? Po­svě­cu­je každá las­ka­vá in­ter­pre­ta­ce pro­střed­ky?

Zdroj: Člá­nek „Die gehörnte Hand“ in www.​kat​holi​sche​s.​info 8. 1. 2024